Home / Blog / Thuiswerken in coronatijd
Ferry tijdens het thuiswerken

Ferry van Buijtene

“Er zijn geen nieuwe technieken uitgevonden, we zijn ze alleen maar gaan gebruiken”

Het thuiswerken zal bij veel bedrijven blijvend zijn.

Een IT-bedrijf is natuurlijk in het voordeel wanneer alle medewerkers plotseling vanuit huis moeten werken. Support IT kon er snel op anticiperen toen het coronavirus ons land platlegde. Met wat kleine aanpassingen waren de thuiswerkplekken zo geregeld. “En dan zit je ineens thuis zonder collega’s, terwijl je klanten je keihard nodig hebben.” Ferry van Buijtene vertelt hoe hij dat ervaren heeft.

“We beschikten over alle technieken, maar werkten voorheen nooit allemaal tegelijk vanuit huis”, vertelt Ferry. “Gelukkig had ik al een goede thuiswerkplek met een groot beeldscherm, een goede stoel en de benodigde software. Mij hielp het enorm om te zorgen voor een dagstructuur met vaste afstemmingsmomenten. Wij startten direct na de corona-uitbraak met videobellen. Binnen de verschillende afdelingen was er dagelijks zo’n overleg. Zelf merkte ik dat ik mij er wel bewust van moest zijn dat ik tussendoor contact zoek met collega’s. Het is belangrijk even de tijd te nemen om te vragen hoe het ermee gaat.”

Tweemaal zo druk

De eerste drie weken hadden Ferry en zijn collega’s het tweemaal zo druk als normaal. “Voor veel klanten moesten er thuiswerkplekken worden ingericht. Dat kon gelukkig allemaal op afstand, omdat onze systemen altijd en overal toegankelijk zijn. De computers en laptops voor klanten richtten we thuis in en lieten we afhalen. We hoefden geen enkele keer bij iemand thuis te komen. Om de drukte aan te kunnen, zetten we tijdelijk een bandje op onze servicedesk.”

Slim communiceren

Hoe communiceer je efficiënt met elkaar terwijl iedereen thuiszit? Dat is een vraag die Ferry zich de laatste tijd stelt. “Wat communiceer je met wie en via welk communicatiekanaal? Stel je een vraag in de groepsapp of wil je niet iedereen ermee lastigvallen? Wanneer gebruik je Microsoft Teams en wanneer bel of mail je? Tijdens het thuiswerken werd mij duidelijk dat iedereen hier eigen verwachtingen bij heeft. Het is goed die verwachtingen uit te spreken en er afspraken over te maken.”

Techniek omarmen

Na een aantal weken gingen Ferry en zijn collega’s weer in shifts naar kantoor. Toch werkt hij nog steeds regelmatig vanuit huis. “Het thuiswerken zal bij veel bedrijven blijvend zijn. Er wordt nu efficiënter mee omgegaan. Het is bijvoorbeeld niet altijd nodig om op locatie te vergaderen. Bij onze klanten zien we dat ze – genoodzaakt door de pandemie – de techniek meer zijn gaan omarmen. Er zijn geen nieuwe technieken uitgevonden, we zijn ze alleen maar gaan gebruiken. De afgelopen periode sprak ik veel klanten persoonlijk. Ik kijk terug op een positieve thuiswerkperiode en ben er trots op dat we alle klanten vanuit huis konden helpen in de storm.”

Meer Referenties